Гнучкість розуму може замінити красу. Стендаль

8 клас

                

Урок дистануійного навчання для учнів  8 б і 8 в класу  14.12.2020

 

Самостійна робота.

 

     Варіант- 1

 Варіант - 2

 

1.      При утворенні хімічного зв'язку атом прагне мати 8 електронний завершений енергетичний рівень.

Показати схему утворення завершеного енергетичного рівня у атомів елементів:

Натрій, Хлор.

2.     Скласти характеристику елемента з порядковим номером 7.

3.     Вказати тип  хімічного

            зв'язку у сполуках:

           О2, Н2О, Cl2.

4.     Складіть рівняння між елементами з порядковими номерами 1 і 17.  Назвіть утворену сполуку та вкажіть тип хімічного зв'язку.

  

 

 

1.      При утворенні хімічного зв'язку атом прагне мати 8 електронний завершений енергетичний рівень.

Показати схему утворення завершеного енергетичного рівня у атомів елементів:

Магній, Сульфур.

2.     Скласти характеристику елемента з порядковим номером 13.

3.     Вказати тип  хімічного

            зв'язку у сполуках:

           О2, Н Cl, Н2.

4.     Складіть рівняння між елементами з порядковими номерами 1 і 16.  Назвіть утворену сполуку та вкажіть тип хімічного зв'язку.

  

 

 ____________________________________________________________







Переглянути відео: для учнів 8 – Б ( 2 група)

 

https://www.youtube.com/watch?v=a2qaEEcjNbo

https://www.youtube.com/watch?v=rnmsOpBZhxE

https://www.youtube.com/watch?v=WqyUB8xBiOQ

 




ПЕРІОДИЧНИЙ  ЗАКОН ТА ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА  ХІМІЧНИХ  ЕЛЕМЕНТІВ. 

БУДОВА АТОМА.

Самостійна робота.

Варіант – 1

  1. Визначити елемент:

А) … 3s23p2

Б) … 2s22p6

В) … 3s23p6

Г) … 4s24p3

  1. Проаналізуйте електронні формули та

назвіть які з них відносять до

s- елементів:

А)  1s22s22p63s23p1

Б) 1s22s2

В) 1s22s22p63s23p4

Г) 1s22s22p63s1

Д) 1s22s22p63s2

Е) 1s22s22p63s23p3

    3.  Скласти електронні формули елементів:

         Натрію і Хлору.

    4.  Відносна молекулярна маса вищого

        оксида елемента І групи становить 94.

    5.Елемент  знаходиться в І групі головної

       підгрупи, утворює основу ROH, масова

       частка Оксигену в якій становить 66,67%.

      Назвати елемент.

Варіант – 2

  1. Визначити елемент:

А) … 2s22p4

Б) … 3s2

В) … 3s23p6

Г) … 4s24p5

  1. Проаналізуйте електронні формули та

назвіть які з них відносять до

р – елементів:

А)  1s22s22p63s23p1

Б) 1s22s2

В) 1s22s22p63s23p4

Г) 1s22s22p63s1

Д) 1s22s22p63s2

Е) 1s22s22p63s23p3

    3.  Скласти електронні формули елементів:

         Фосфору і Алюмінію.

    4.  Відносна молекулярна маса вищого

        оксида елемента ІІ групи становить 104.

 5.Елемент знаходиться в VI групі головної

    підгрупи, утворює летку водневу сполуку з

   Гідрогеном, його масова частка становить-

  94,12%. Визначити елемент.

 

 

 

 



























































    УВАГА!!!
ВСІ УЧНІ , ЯКІ МАЮТЬ БОРГИ ПРОХОДЯТЬ ТЕСТИ ЗА ПОСИЛАННЯМ:


Код доступу 8798511
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


Код доступу 7305694
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Код доступу 6307518
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua








ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ 

                                                                  12.03.2020 - 20.03.2020
Урок № 1 ( завдання №1  на 12.03 для 8 –А,Б,В)




1. Уважно прочитайте  алгоритм розв'язку задачі.


 ЯК РОЗВ'ЯЗАТИ ЗАДАЧУ.
1.     Читаємо умову задачі та записуємо короткий запис.
2.     При необхідності розставляємо коефіцієнти.
3.     Визначаємо речовини про які йде мова в задачі.
4.     Визначаємо кількості речовин, використовуючи формули:    
        m                     V
      = ---             ⱴ = -----
             M                     Vm

5.     Складаємо відношення та знаходимо кількість невідомої речовини.
6.     При необхідності знаходимо масу чи об'єм речовини.

Приклад:
Знайти масу солі, яка утворилася при взаємодії 11,2 л(н.у.) Карбон(IV) оксиду з Натрій гідроксидом.

Дано:                                               Розв'язання:
V(CO2) = 11, 2 л                       0,5 моль                   Х моль
NaOH                                          CO2  +  2 NaOH→ Na2CO3  +  H2O
_________________                  1 моль                     1 моль
M(Na2CO3) - ?                              V         
                                               ⱴ = ----          Vm = 22, 4л/ моль
                                                      Vm
                                                              11,2 л
                                               ⱴ(СО2) =----------    =     0,5 моль
                                                               22, 4л/ моль
0,5  =   х
1                       1
Х = 0,5 ( моль)  - ⱴ(Na2CO3) 

m= * M;   М((Na2CO3)=106 г/моль
m(Na2CO3)= 0,5 моль * 106 г/моль= 53 г

Відповідь:  53 г.



СКЛАСТИ  РІВНЯННЯ РЕАКЦІЙ ЗА СХЕМОЮ ПЕРЕТВОРЕНЬ:
                  1               2                  3
         CuO  → CuCl2→ Cu(OH)2 → CuO

1       1)    CuO  → CuCl2
          CuO  + 2 HCl → CuCl2  +  H2O
2        2)    CuCl2→ Cu(OH)2
          CuCl2  + 2 NaOH → Cu(OH)2  + 2 NaCl
3         3)    Cu(OH)2 → CuO
                t
         Cu(OH)2 → CuO  + H2O





Завдання  для учнів 8 - х класів.

1.     Обчислити  масу солі, яка утвориться при взаємодії  4,9 г сульфатної кислоти з Калій гідроксидом.
2.     Обчислити об'єм водню, який виділиться при взаємодії 12 г Магнію з хлоридною кислотою за н.у.?
3.     Здійснити перетворення за поданою схемою:

Zn  → ZnOZnSO4Zn(OH)2  → ZnO


Fe2O3 → Fe2(SO4)3 → Fe(OH)3 → Fe2O3


Якщо виникнуть питання пишіть.
Завдання виконуємо у робочому зошиті.
_____________________________________________________________



Урок № 2   ( завдання № 2  на17.03  для 8 – А, Б,В класів)


Хімічні властивості основ.


Основи- складні речовини, до складу яких входять атоми металу,   
                    що з'єднані з однією або кількома гідроксильними групами.

Основи класифікують на:
·        Розчинні – луги;
·        Нерозчинні;
·        Малорозчинні


I.                  Розглянемо хімічні властивості розчинних основ.

1.      Розчинні основи ( луги) змінюють забарвлення індикаторів.
( див. лабораторну роботу № 2 в зошиті), або дослід на

Індикатор

                 середовище
нейтральне
лужне
кисле
Лакмус
фіолетовий
синій
червоний
Метиловий оранжевий
оранжевий
жовтий
рожевий
Фенолфталеїн
безбарвний
малиновий
безбарвний

2.    Луги взаємодіють з кислотами, утворюючи сіль і воду- реакція обміну.
Реакція обміну – це хімічна реакція, в результаті якої складні речовини обмінюються своїми складовими частинами.

NaOH + HCl    NaCl + H2O

3.    Луги взаємодіють  з кислотними оксидами, утворюючи сіль і воду.
      
                     2 NaOH + CO2  Na2CO3  + H2O
                                        ( H2CO3)
                     Кислотний оксид, потрапляючи у воду, утворює      
                     відповідну кислоту, яка взаємодіє з лугом.
4.     Луги взаємодіють із розчинними солями, ут      ворюючи нову сіль і нову основу, але одна із утворених речовин має бути нерозчинною – тільки за такої умови , реакція в розчині протікає до кінця.

2 NaOH + CuSO4    Na2SO4  + Cu(OH)2


II.                Нерозчинні основи:

1.      Не змінюють забарвлення індикаторів.
2.    Взаємодіють з кислотами, утворюючи сіль і воду:
                     Cu ( OH)2  +  H2SO4       CuSO4  + 2H2O

3.    При нагріванні розкладаються, утворюючи два оксиди
( оксид металу, від якого утворена основа і воду):

Cu ( OH)2    CuO  + H2O
2Fe( OH)3     Fe2O3   +  3 H2O

III.           Закріплення вивченого.
Переглянути відео з посиланням:
IV.            Домашнє завдання.
Вивч. п.31 ( 8 – А, Б), завдання № 2,9,17   ст.170 - 172
                                    п. 38 ( 8 - В),  завдання № 136,138  ст.203,
                            повт. п. 15  ( 8 – А, Б),
                            повт. п. 18 ( 8 – В)
                     Конспект уроку + домашнє завдання  в зошит.
                     звіт про виконане завдання за 12.03 відправити на адресу,   
                     яка вказана на сайті школи до 02.04.2020.
______________________________________________________



Урок № 3   ( завдання № 3  на   19.03  для 8 – А, Б,В класів)
  Хімічні властивості основ.

I.                    Розв'язування задач.

Обчислити масу солі, яка утворилася в результаті взаємодії 12 г Натрій гідроксиду з сульфатною кислотою.

Дано:                                                                         Розв'язання:
m( NaOH) = 12г                          1. Складаємо і записуємо рівняння реакції:
H2SO4                                                 0,3 моль                          х моль
--------------------------                       2 NaOH  +    H2SO4   →   Na2SO4  +2 Н2О
m( Na2SO4) -?                                        2 моль                                 1 моль

1.      Знаходимо кількість речовини Натрій Гідроксиду:

       m
n = ---- ;             M ( NaOH) = 40 Г/моль
      M
                           
             n  (NaOH) = 12г    =         0,3 моль
                               40 Г/моль
2.      Складаємо відношення і знаходимо кількість речовини солі ( Na2SO4):
0,3    =   х  
                 2         1

           Х = 0,3 * 1   =   0,15 ( моль) – кількість речовини солі.
                     2
3.      За умовою задачі необхідно знайти масу солі, використовуємо формулу:

m = n * M ;        М ( Na2SO4)  =  142 Г/моль
m( Na2SO4)  =  142 Г/моль*  0,15 моль  =  21,3 Г

Відповідь: маса солі 21,3 Г.

II.                  Лабораторна робота № 4,5,6
Дослідження хімічних властивостей основ.
Мета: експериментальним шляхом дослідити хімічні властивості основ.
                              Хід роботи:
1.      Переглянути лабораторний дослід за посиланням:
                               https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc    на каналі YouTube
2.      Оформити лабораторну роботу:
Що  робили?
Що спостерігали?

1.          Взаємодія розчинних основ( лугів) з кислотами.
         Наливаємо у пробірку розчин  
       Натрій  гідроксиду і додаємо 
      індикатор  фенолфталеїн.
       До отриманого розчину додаємо     
     розчин        хлоридної кислоти.

    Записати рівняння реакції:
____________________________________



2.      Взаємодія нерозчинних основ з кислотами:
        До розчину Купрум (ІІ) сульфату       
     додаємо розчин Натрій гідроксиду.

     Записати рівняння реакції:

____________________________________
    
   До утвореного драглистого осаду     
      додаємо хлоридну кислоту.

    Записати рівняння реакції:

____________________________________

       3.      Термічний розклад нерозчинних
 основ.

Отриманий в попередньому досліді Купрум (ІІ) гідроксид нагріваємо.

           Записати рівняння реакції:
____________________________________
             Висновок:





Спостерігаємо:


Спостерігаємо:



________________________





Спостерігаємо:




__________________________

Спостерігаємо:




___________________________



Спостерігаємо:




___________________________

ІІІ. Виконати завдання:
Завдання виконуємо згідно варіанту.


Варіант -1
Варіант - 2
                  1.        Напишіть рівняння реакцій між  
                    Натрій гідроксидом і:
             А) Карбон (ІV)оксидом;
             Б) Сульфатною кислотою;
             В) Ферум( ІІІ) хлоридом.
      2.  Яку масу хлоридної кислоти треба 
            використати для нейтралізації      
             24 г    Натрій гідроксиду?
                  1. .Напишіть рівняння реакцій між                 Барій гідроксидом і:
        А) Карбон (ІV)оксидом;
        Б) Нітратною  кислотою;
        В) Ферум( ІІ) хлоридом
      2.   Яка маса солі утвориться при     
        взаємодії 49 г сульфатної кислоти
        з Купрум( ІІ) гідроксидом?

Коментар:

1.      Задачу в зошит
2.      Лабораторну роботу виконати:
Оформити
Написати спостереження
Написати рівняння реакцій
Написати висновок
3.      Виконати завдання свого варіанту.
4.      Лабораторну роботу і завдання вислати до 05.04.2020 на вказану
ел. пошту, а саме tanusa25bac@gmail.com
__________________________________________________________________


Урок № 4   ( завдання № 4 на   31.03  для 8 – А, Б,В класів)
  Хімічні властивості кислот.

Кислоти – складны речовини, до складу яких входять атоми     
                          Гідрогену і кислотні залишки.
Залежно від кількості атомів Гідрогену визначається основність кислот.
НСl     -одноосновна
H2S    - двохосновна
H3PO4 – трьохосновна
Залежно від вмісту Оксигену в кислотному залишку кислоти  поділяють на оксигеновмісні та безоксигенові.
НСl     -  безоксигенова
H2S    -  безоксигенова
H3PO4 –  оксигеновмісна.

Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=vJRH5GNTkE8

 І.  Фізичні властивості кислот.
ІІ. Хімічні властивості кислот.

1.      Дія індикаторів на кислоти. ( Див табл. Урок №2)
2.    Взаємодія кислот з металами.
При взаємодії кислот з металами, утворюється сіль і виділяється водень.
Mg  + 2 HCl MgCl2 + H2
Zn + 2HCl  ZnCl2  +  H2
Такі реакції називають реакціями заміщення.
Реакція заміщення – це хімічна реакція в результаті якої атоми простої речовини заміщують атоми в молекулі складної речовини.
Але не всі метали взаємодіють з кислотами.

Li K Ba Ca Na Mg Al Mn Cr Zn Fe  Cd  Ni  Sn  Pb  H2 Cu Ag Pt Au

        Метали які  знаходяться у витиснювальному ряду після водню    ( Н2) не можуть витісняти його з кислот.
 
            Cu + HCl≠    

3.  Кислоти взаємодіють з основними оксидами, утворюючи   
      сіль і воду :
                   Са О + 2НСl CaCl2  + H2O
                                           to
                  CuO + 2 HCl CuCl2 + H2O
                 Такі реакції називають реакціями обміну.
                 Реакція обміну – хімічна реакція в ході якої складні  речовини обмінюються своїми складовими частинами.

           4.  Кислоти взаємодіють з основами( розчинними і
                 нерозчинними)  ( див. урок №2)

     2 NaOH + CuSO4    Na2SO4  + Cu(OH)2

                           Cu ( OH)2  +  H2SO4       CuSO4  + 2H2O
                Такі реакції називають реакціями обміну, та нейтралізації.
                 Нейтралізація це коли одна речовина, нейтралізує дію  іншої речовини.
            5. Кислоти взаємодіють з солями, якщо:
·        в результаті реакції утворюється нерозчинна сіль або нерозчинна у воді кислота:

AgNO3  + HCl AgCl + HNO3
Na2SiO3 + 2HCl → 2 NaCl +H2SiO3

·        кислота, яка утворюється в ході реакції  є леткою, або розкладається з утворенням газу:
                  
                                   Na2S + 2HCl NaCl  + H2S
                                   Na2CO3  + 2HCl     2 NaCl + H2О + CO2 

·        кислота, що вступає в реакцію є сильною, а кислота, яка утворюється – слабкою:
                                    
                                 2  NaCl + H2SO4 → 2HCl↑ + Na2SO4
                        6.  Деякі кислоти при нагріванні розкладаються
                                                   to
                                     H2SiO3   H2O + SiO2     
                             А карбонатна і сульфітна розкладаються    за 
                          кімнатної температури:
                                      Н2СО3  H2О + CO2 
                                      Н2SО3  H2О + SO2 
            ІІІ.  Закріплення вивченого.
1.      Скласти  рівняння реакцій між речовинами, та вказати реакції заміщення:
А) мідь і сульфатна кислота
Б) цинк  і сульфатна кислота
В) магній оксид і хлоридна кислота
Г) купрум (ІІ) оксид і нітратна кислота
Розв'язання
                           А)   Cu + HCl≠     реакція не відбувається 

                                                           ( див. пояснення вище)
Б)  Zn + H2SO4 Zn SO4 + H2 -рекція               
                                                               заміщення
В) MgO + 2HCl MgCl2 + H2O
CuO + 2HNO3 Cu(NO3)2 + H2O
2.    Обчислити об'єм водню (н.у.), який утвориться при взаємодії 2,4 г Магнію з сульфатною кислотою.
Дано:                     0,1 моль                              х моль
m(Mg) = 2.4 г         Mg + H2SO4  MgSO4 + H2
                           H2SO4                     1моль                                       1 моль
                        _____________
                            V (H2) - ?                     
1.      Знаходимо кількість речовини магнію:
        m
n = ----              М (Mg)= 24 г/моль
       M
                     2,4г
n(Mg)=-------------   = 0,1 моль
                   24 г/моль

Знайдений результат записуємо у рівняння над магнієм.
2.    Складаємо відношення і знаходимо кількість речовини водню:
0,1    =      х
1               1                 х = 0,1 ( моль) – це кількість речовини водню.
3.    Знаходимо об'єм водню:

 V
  n = ------                            Vm = 22.4 л/моль
          Vm

V(H2) = n*Vm
V(H2) = 0,1 моль22,4 л/моль = 2,24 л
Відповідь : 2,24л.
IV.  Домашнє завдання
Вивч. п.32( 8 – А, Б), завдання № 9,11  ст.178 - 179
                                    п. 40 ( 8 - В),  завдання № 150,152  ст.214,
                            повт. п. 16  ( 8 – А, Б),
                            повт. п. 19 ( 8 – В)
                     Конспект уроку + домашнє завдання  в зошит .

Урок № 5  ( завдання № 5 на   02.04 для 8 – А, Б,В класів)

  Хімічні властивості кислот.

    І. Лабораторна робота

Дослідження властивостей кислот.
Мета: експериментальним шляхом дослідити властивості кислот.
Хід роботи.
1.      Переглянути відео за посиланням:
                https://www.youtube.com/watch?v=WwExfx6e0tg
2.    Оформити роботу, записавши необхідні рівняння
Дослід № 1
Має бути три рівняння:
взаємодія кислоти з трьома металами.
Дослід № 2
Одне рівняння:
взаємодія кислоти з розчинною основою
Дослід №3
Два рівняння
-         добування нерозчинної основи
-         взаємодія нерозчинної основи з кислотою.

Що робили?
Що спостерігали?
Дослід №1

У три пробірки наливаємо розчин хлоридної кислоти і додаємо у:
І –магній
ІІ – цинк
ІІІ – мідь
Записати рівняння.
Дослід №2
Наливаємо у пробірку розчин натрій гідроксиду і додаємо 1-2 краплі індикатора фенолфталеїну.
До утвореного розчину додаємо хлоридну кислоту.

Записати рівняння.

Дослід №3

До розчину Купрум(ІІ) сульфату додаємо розчин натрій гідроксиду.
Записати рівняння.
До утвореного осаду додаємо хлоридну кислоту.
Записати рівняння.



Спостерігаємо:
І –
ІІ-
ІІІ –





Спостерігаємо:




Спостерігаємо:








Спостерігаємо:



Спостерігаємо:

Висновок:

ІІ. Практичне завдання.

Варіант – 1

1.      Скласти рівняння реакції між сульфатною кислотою і:
А) алюмінієм
Б) барій гідроксидом
В) кальцій карбонатом
Г) ферум(ІІІ) сульфатом
                2. Обчислити об'єм водню ( н.у.), який  утвориться при взаємодіі   13 г цинку з сульфатною кислотою.

                 Варіант – 2
1.      Скласти рівняння реакції між хлоридною кислотою і:
А) алюмінієм
Б) барій гідроксидом
В) кальцій карбонатом
Г) ферум(ІІІ) сульфатом
2. Обчислити об'єм водню ( н.у.), який  утвориться при взаємодіі   20г кальцію  з сульфатною кислотою.

                  ІІІ.    Домашнє завдання
Вивч. п.32( 8 – А, Б)
                                    п. 40 ( 8 - В)
                            повт. п. 16  ( 8 – А, Б),
                            повт. п. 19 ( 8 – В)
                    
                  Лабораторну роботу і завдання до неї вислати до 05.04.2020 на вказану  ел. пошту, а саме
                tanusa25bac@gmail.com

 Уважно читайте, що саме ви маєте переслати.
______________________________


Урок № 6       ( завдання № 6  на   07.04 для 8 – А, Б,В класів)


Дорогі   мої  учні!!!
Уважно читайте, що треба відправляти на ел.пошту,а що ні. Не треба пересилати конспекти, завдання які не прошу переслати. Будь ласка, будьте уважні!!!
Кожен урок розписую, що подивитися, що виконати і що надіслати.    Дякую .


Хімічні властивості кислот.

 Виконання практичних завдань і навичок.

1.      Указати рівняння реакції заміщення:
           А)   Zn( OH)2  ZnO  + H2O
           Б)   Zn  + 2HCl  → ZnCl2 + H2
           В)   ZnO + H2SO4    ZnSO4 + H2O
2.    Указати назву двохосновної безоксигенової кислоти:
А)  нітратна                             В) сульфатна
Б)  хлоридна                               Г)  сульфідна
      3.  Указати рівняння реакції нейтралізації:
            А)  2HNO3 +  CaO → Ca(NO3)2  + H2O
           Б)   2HNO3  + Ca(OH)2  → Ca(NO3)2  + 2H2O
           В)   Mg + 2HCl  MgCl2 + H2
      4.  Укажіть метал, який не взаємодіє з хлоридною кислотою:
            А) калій      Б)  залізо      В)     мідь        Г)  цинк
      5.  Укажіть формулу кислоти, яка відповідає Сульфур ( ІV) 
             оксиду:
              А) H2S      Б)  H2SO3      В)  H2SO4       Г)  H2CO3
      6.  Указати рівняння реакції обміну:
           А)   K2O + 2 HCl → 2 KCl + H2O
           Б)    K2O + H2O   2 KOH
           В)   Zn + 2HCl  ZnCl2  + H2
       7.  Укажіть кількість речовини Калій гідроксиду , яку треба   
            взяти для повної нейтралізації 0,02 моль  сульфатної
            кислоти:
A)   0,01 моль   Б)  0, 02 моль   В) 0,04 моль    Г) 0,1 моль
Пояснення:
1.      Повторити яка реація відноситься до реакції заміщення:(див. урок № 4)
2.    Повторити класифікацію кислот:
Основність кислоти визначається за кількістю атомів Гідрогену, що входить до складу кислоти.
За вмістом Оксигену в кислотному залишку кислоти
поділяють  на оксигкновмісні і безоксигенові.
3.    Повторити яка реація відноситься до реакції  нейтралізації:(див. урок № 4)
4.    Повторити  матеріал  уроку №4.
5.     Повторити тему кислоти п.27
6.    Повторити яка реація відноситься до реакції  обміну:(див. урок № 4)
7.     Пояснення задачі див урок №4.

         Завдання виконати і надіслати на ел. пошту.

          Домашнє завдання
Вивч. п.32( 8 – А, Б)
                                    п. 40 ( 8 - В)
                            повт. п. 17  ( 8 – А, Б),
                            повт. п. 20  ( 8 – В)
______________________________________________________

Урок № 7       ( завдання № 7  на   09.04 для 8 – А, Б,В класів)


Хімічні властивості середніх солей.

  
Солі – складні речовини, які складаються з атомів металів та           
               кислотних залишків.
Класифікація солей.
1.       Середні солі – солі, в молекулах яких відбувається повне заміщення атомів Гідрогену на атоми металу.
 Na2SO4             Натрій сульфат

2.       Кислі солі - солі, в молекулах яких відбувається неповне заміщення атомів Гідрогену на атоми металу.
  NaНSO4            Натрій гідрогенсульфат
До відома:
1.      Назва кислотного залишку, утворюється від назви відповідної кислоти, зміною жіночого роду на чоловічий  ( кислота хлоридна, а залишок хлорид)
2.      Валентність кислотного залишку визначається по кількості атомів Гідрогену у молекулі кислоти.
       3.      Таблиця кислот.


Формула
кислоти
Назва кислоти
Кислотний   залишок
Валентність кислотного залишку
Назва кислотного залишку
HCl
хлоридна
Cl
I
хлорид
HNO3
нітратна
NO3
I
нітрат
HNO2
нітритна
NO2
I
нітрит
HBr
бромідна
Br
I
бромід
HI
йодидна
I
I
йодид
H2S
сульфідна
S
II
сульфід
H2SO3
сульфітна
SO3
II
сульфіт
H2SO4
сульфатна
SO4
II
сульфат
H2CO3
карбонатна
CO3
II
карбонат
H2SiO3
сілікатна
SiO3
II
сілікат
H3PO4
ортофосфатна
PO4
III
ортофосфат

4.      Як утворюється назва солей ?
·         Називаємо метал
·         Якщо метал має змінну валентність , в дужках вказуємо.
·         Додаємо назву кислотного залишку.
          Na2SO4 - Натрій сульфат
          Fe2(SO4)3  -   Ферум ( ІІІ)  сульфат
Конспект в зошит. ( починаючи з хімічних властивостей солей).
         Хімічні властивості солей.

Солі взаємодіють:
1.      З кислотами: утворюючи нову сіль і нову кислоту
                AgNO3  + НCl  AgCl  + НNO3
2.      З лугами:  утворюючи нову сіль і нову основу
Сu (NO3)2  +  2KOH Cu(OH)2 +  2KNO3
3.      З металами: якщо метал, який вступає  в реакцію,в електрохімічному ряду напруг стоїть лівіше від металу, що входить до складу солі
Сu + FeSO4
Fe + CuSO4→ FeSO+  Cu
4.      Між собою: утворюючи нові солі
BaCl2 +  Na2 SO4 2 NaCl  + BaSO4
5.      Термічний розклад солей:  більшість солей термостійкі, розкладаються солі, утворені:
·         Слабкою кислотою
CaCO3  CaO + CO2

Лабораторна робота
Дослідження властивостей середніх солей.
    Мета: експериментальним шляхом дослідити властивості   
                   середніх солей.
Хід роботи.
1.      Переглянути відео за посиланням:
Дослід №1
         Дослід №2
       Дослід № 3

2.    Оформити роботу, записавши необхідні рівняння
Дослід № 1
Має бути два  рівняння:
взаємодія солі  з двома металами.

Дослід № 2
Одне рівняння:
взаємодія солі  з розчинною основою
Дослід №3
три  рівняння:
взаємодія  між  двома солями.

Що робили?
Що спостерігали?
Дослід №1

У дві  пробірки наливаємо розчин Купрум (ІІ) сульфату і додаємо у:
І – залізо
ІІ – цинк

Записати рівняння.
Дослід №2
Наливаємо у пробірку розчин натрій гідроксиду і додаємо розчин Ферум(ІІ) сульфату.

Записати рівняння.

Дослід №3

До розчину Аргентум (І) нітрату  додаємо розчин  хлоридної кислоти.

Записати рівняння.

До розчину Барій хлориду додаємо розчин сульфатної кислоти.
Записати рівняння.

До розчину Кальцій карбонату додаємо розчин хлоридної кислоти.
Записати рівняння.




Спостерігаємо:
І –
ІІ-






Спостерігаємо:







Спостерігаємо:





Спостерігаємо:




Спостерігаємо:

Висновок:


                 Домашнє завдання:
              1.   Виконати лабораторну роботу
              2.    Вивч. п.33( 8 – А, Б), вик.завдання №2 ,14 ст.183,185
                            п. 41 ( 8 - В), вик.завдання № 155, 156 ст.128
                   повт. п. 18 ( 8 – А, Б),
                  повт. п. 21  ( 8 – В)
               Надсилати сьогодні нічого не треба.
            _____________________________________________

Дорогі діти!!!
Ще раз звертаю вашу увагу на те, що пересилати всі роботи і конспекти не треба.
Необхідно пересилати тільки ті роботи, які вказано в коментарях до уроку на tetyanka2525.blogspot.com

Дякую за порозуміння.
__________________________________


Урок № 8       ( завдання № 8  на   14.04 для 8 – А, Б,В класів)


Хімічні властивості середніх солей( продовження).

1.       Взаємодія солей між собою.
2.      Виконання практичних завдань.
            

Лабораторна робота
Дослідження властивостей середніх солей.
         Мета: експериментальним шляхом дослідити     
         властивості середніх солей.
Хід роботи.
1.      Переглянути відео за посиланням:
               https://www.youtube.com/watch?v=4BP1zJWUoZ0
                  
Що робили?
Що спостерігали?
Дослід №1

У   пробірку  наливаємо розчинНатрій хлориду  і додаємо розчин Аргентум
Нітрату.
Записати рівняння.

Дослід №2
Наливаємо у пробірку розчин натрій сульфату і додаємо розчин Барій хлориду.

Записати рівняння.

Дослід №3

До розчину Аргентум (І) нітрату  додаємо розчин  хлоридної кислоти.

Записати рівняння.

До розчину Натрій сульфату і додаємо розчин Магній хлориду.

Записати рівняння.

До розчину Кальцій карбонату додаємо розчин хлоридної кислоти.
Записати рівняння.


Спостерігаємо:







Спостерігаємо:








Спостерігаємо:





Спостерігаємо:




Спостерігаємо:

               Висновок:

2.    Виконання практичних завдань:
2.1.          Закінчити рівняння реакцій:
А)   Cu + ZnSO4   
Б)   CaCO3 + NaOH
В)   Zn + CuSO4  NO3 
Д)  CaCO3 + HCl 
Є)  BaSO4  + KNO3 
                 Пояснення до виконання завдання за              
                посиланням:
                  https://www.youtube.com/watch?v=4n50l2XMx1o
                 завдання записати в зошит.
2.2.        З якими з наведених речовин взаємодіє Купрум(ІІ) хлорид: NaOH, H2SO4, AgNO3,  Fe2O3, CO2, Zn, NaCl, Cu?  Складіть рівняння можливих реакцій.
                 Пояснення до виконання завдання за         
                посиланням:
                  https://www.youtube.com/watch?v=4n50l2XMx1o
завдання записати в зошит.
3.    Виконати самостійно завдання:

3.1.          Закінчити рівняння реакцій:
1)   СaO + HNO3 
2)   Na2SO3 +  H2SO4 
3)  KOH  + HCl 
4)  Fe(OH)3  + HNO3 
5)  K2SO3  + CaCl2 
6)  KOH + SO3 
7)   Na2S  + CuCl2 
8)  CuSO4  + Ba(OH)2 
9)  Na2SiO3  + HNO3 
10) Ca(OH)2  + K2CO3 
                3.2.   З  якими З якими з наведених речовин взаємодіє     
                           Цинк  хлорид: NaOH, H2SO4, AgNO3,  Fe2O3, CO2,                                Mg, NaCl, Cu?  Складіть рівняння можливих        
                            реакцій.
1.3.          Обчислити  об'єм вуглекислого газа, що утвориться внаслідок взаємодії магній карбонату масою 126 г із хлоридною кислотою.
Домашнє завдання:
               1.   Виконати лабораторну роботу
               2.    Вивч. п.33( 8 – А, Б), повт. п. 19 ,
                                п. 41 ( 8 - В), повт. п. 22
               3.  Виконати завдання 3.1, 3.2,3.3 та переслати його на  
                      ел. пошту.
_________________________________________________

Урок № 9      ( завдання № 9  на   16.04 для 8 – А, Б,В класів)


ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОСНОВНИХ КЛАСІВ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.


Сьогодні  урок , на якому ми закріплюємо всі свої отриманні знання з теми: «Основні класи неорганічних сполук».

 1 . Вам потрібно пройти тестування на платформі « На   
      урок»
join.naurok.ua   код доступу 205843, або
там стоїть термін до 21 квітня 13.00

відповіді тестів можна занотувати в зошит, для того щоб при необхідності задати питання.
При авторизації вказуйте прізвище та клас.
2.  Переглянути відео за посиланням:


алгоритм розв'язку задачі записати в зошит. З другого ролика переписати в зошит розв'язок задачі та знайти помилку,яка була допущена. « Спіймай помилку»

 Розв'язати задачі:

1.     Визначте кількість речовини Кальцій гідроксиду, що утворився внаслідок взаємодії води з:
А) 0,5 моль Кальцій оксиду;
Б) 8 г Кальцій оксиду.
     2.  Обчислити масу Сульфур ( VI)оксиду, який необхідно   
          витратити для добування 4,9 г сульфатної кислоти.
3. При взаємодії  Сульфур (ІV) оксиду з Барій   
       гідроксидом, утворилася сіль масою 43,4 г. Обчисліть              
     об'єм газу (н.у.), який вступив в реакцію.

Домашнє завдання:
 
 Виконати тести
розв'язати задачі та переслати їх розв'язок на ел. пошту.

Повт. п.29-33 (8 –А,Б)

              п.30-38,40 ,41 ( 8 – В) 
______________________________________________


     Шановні  діти!!!

Звертаю Вашу увагу на необхідність виконання тестового завдання   на платформі « На  урок» за посиланням:
join.naurok.ua   код доступу 205843.

Термін виконання роботи подовжено.

-------------------------------------------------------------------

Урок № 10      ( завдання № 10  на  2 1.04 для 8 – А, Б,В класів)


КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2.

РОБОТА МАЄ БУТИ НАДІСЛАНА ДО 23.04.2020

      ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. ОКСИДИ.КИСЛОТИ.
Варіант -1

  1. Складіть рівняння взаємодії між Натрій оксидом і сульфатною кислотою.

______________________________________________________
Вкажіть суму коефіцієнтів у рівнянні
А  6                           Б  3                        В  5                        Г 4
  1. Складіть рівняння реакції між:
А)  Ферум (ІІ) гідроксидом і сульфатною кислотою

_______________________________________________________
Б) Натрій оксидом і нітратною кислотою

_______________________________________________________
В) магнієм і хлоридною кислотою

_______________________________________________________
  1. Установіть відповідність між схемами реакцій і продуктами реакцій:

А)  Fe(OH)2  +   ….   = …..+ ….                1.  ZnCl2  +    H2
Б)  ZnHCl   =   …..   +   ……                 2.  Cu(NO3)2 +  H2O
В)  CuO   +  ….. = Cu(NO3)2 +……          3.  FeSO4   +    H2O

Запишіть рівняння та розставте коефіцієнти.

  1. Обчислити масу  Барій сульфату, який утвориться при взаємодії 33.4  г Барій оксиду з сульфатною кислотою.


ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. ОКСИДИ.КИСЛОТИ.
Варіант -2

  1. Складіть рівняння взаємодії між Магній оксидом і нітратною кислотою.

______________________________________________________
Вкажіть суму коефіцієнтів у рівнянні
А  6                           Б  3                        В  5                        Г 4
  1. Складіть рівняння реакції між:
А)  Ферум (ІІІ) гідроксидом і сульфатною кислотою

______________________________________________________
Б) Барій оксидом і нітратною кислотою

_______________________________________________________
В) цинком і хлоридною кислотою

_______________________________________________________
  1. Установіть відповідність між схемами реакцій і продуктами реакцій;

А)  Mg(OH)2  +   ….   = …..+ ….                  1.  FeCl2  +    H2
Б)   FeHCl   =   …..   +   ……                    2.  Zn(NO3)2 +  H2O
В)  ZnO   +  ….. = Zn(NO3)2 +……              3.  MgSO4   +    H2O

Запишіть рівняння та розставте коефіцієнти.

  1. Обчислити масу  Кальцій карбонату, який утвориться при взаємодії 11,2  г Кальцій оксиду з карбонатною кислотою.
_______________________________________________________________________________________________

Урок № 11      ( завдання № 11  на  2 3.04 для 8 – А, Б,В класів)

ПОНЯТТЯ   ПРО  АМФОТЕРНІ  ОКСИДИ  ТА  ГІДРОКСИДИ.

1.       Амфотерність – це здатність речовин проявляти подвійні    
                                       властивості. Вони виявляють кислотні або основні     
                                         властивості залежно від природи речовини, з якою  
                                         вони вступають у взаємодію.
Амфотерні властивості можуть проявляти такі елементи: Be,Al, Zn, Mn( III), Fe (III), Cr(III) та інші.
Амфотерність проявляють оксиди і гідроксиди( основи)

2.      Фізичні властивості амфотерних гідроксидів – тверді речовини, нерозчинні у воді. Деякі мають характерне забарвлення.
Амфотерні оксиди – тверді речовини.
3.      Хімічні властивості амфотерних гідроксидів:

-         Як основа взаємодіють з кислотами:

Zn(OH)2   + 2HCl    ZnCl2  + 2H2O

-         Як кислота взаємодіють з основами:
 
-         При сплавлені – у безводних розчинах

                                                                t0
Zn(OH)2  + NaOH Na2ZnO2  +  2H2O
(H2ZnO2)                           натрій цинкат

-         Якщо реакція відбувається у водному розчині, то утворюється комплексна сполука:

Zn(OH)2  + 2 NaOH Na2[  Zn(OH)4]
                                           натрій тетраоксоцинкат
Переглянути відео за посиланням:



    - При нагріванні амфотерні основи розкладаються:

                                            t0
     Zn(OH)2   →    ZnO  + H2O

4.    Хімічні властивості амфотерних оксидів:

Як основні оксиди :

-         взаємодіють з кислотами, утворюючи сіль і воду
ZnO  + 2 HNO      Zn(NO3)2    +   2 H2O
-         взаємодіють з кислотними оксидами, утворюючи солі
ZnO  + SO3    ZnSO4

Як кислотні оксиди :
-         взаємоді.ть з лугами під час сплавлення, утворюючи сіль і воду

                                                           t0
                          ZnO  + 2NaOH Na2ZnO2  +  2H2O
                                      натрій цинкат

-         взаємодіють з основними оксидами лужних і лужноземельних металів, утворюючи солі

ZnO  +  K2O   →  K2ZnO2

Домашнє завдання:
  Вивч. п.29стор. 152 -153, п.34 (8 –А,Б)
                п.39 ( 8 – В)
  Повт.  п.20,21  (8 –А,Б)
                 п.23,24  (8 – В)
конспект в зошит
завдання в зошит(пересилати не треба)
   № 2,4,5 стор.189-190(8 –А,Б)

   № 140,143 стор.208  ( 8 – В)
__________________________________________




Урок № 12   ( завдання № 12  на  2 8.04 для 8 – А, Б,В класів)

ДОБУВАННЯ ОКСИДІВ, ОСНОВ, КИСЛОТ.

1.     Добування оксидів:

1.     Добування кислот

2.   Добування основ:

переглянути дослід:


Переглянути відео за посиланням.
Зробити записи в зошит.

Домашнє завдання:  
Вивч. п.35 – 37 ( 8 – А, 8 – Б), повт. п. 21

             п.42 ст 218 -219 ( 8 – В), повт. п.24
______________________________________


Урок № 13   ( завдання № 13  на  30.04 для 8 – А, Б,В класів)

Добування середніх солей


Домашнє завдання: 
Вивч. п.38 ( 8 – А, 8 – Б), повт. п. 22
             п.42 ( 8 – В), повт. п.25
В зошиті  мають бути написані  рівняння, а не текстове повідомлення, тому що вам треба вміти складати рівняння, а не переписувати текст з підручника.


Урок № 14   ( завдання № 14  на  04.05 для 8 – А, Б,В класів)

ГЕНЕТИЧНІ ЗВ'ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК.

1.     Переглянути відео за посиланням: 

https://www.youtube.com/watch?v=j5h7LgsnPzc
2.   Скласти конспект, записавши пояснення , рівняння та схеми в зошит.
3.   Записати в зошит наведені приклади.


Домашнє завдання: 
Вивч. п.39 ( 8 – А, 8 – Б), повт. п. 23, завд. 19,20 стор.210

             п.43 ( 8 – В), повт. п.26, завд. приклад 1, стор. 227
__________________________________________


Урок № 15   ( завдання № 15  на  07.05 для 8 – А, Б,В класів)

ГЕНЕТИЧНІ ЗВ'ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК.

1.     Закріплення  вмінь та навичок у складанні ланцюжків перетворень за схемами .
2.   Повторити  розв'язування задач на обчислення кількості речовини, маси, об'єму за рівняннями хімічних реакцій.


Виконані завдання надіслати на ел.пошту до 13.05.2020.


Завдання.

1.     Скласти рівняння за схемою перетворень:
А) Ba  BaO  Ba(NO3)2 BaCO→ BaCl2
              Б) C CO2 Na2CO3 CaCO3  CO2
A)   Mg MgCl2 MgCO3 CO2 Na2CO3 
Пояснення до виконання завдання:
Розглянемо схему, приклад :
       1                2                   3        4
Mg MgCl2 MgCO3 CO2 Na2CO3 

-         Пронумеруємо стрілочки – це покаже скільки рівнянь треба записати – в нашому випадку – 4
-         Складаємо рівняння
1)   Mg MgCl2
Записали схему, з неї видно, що з простої речовини металу, треба добути сіль. Знаємо, що використати можна кілька різних способів:
Взаємодія простих речовин між собою або взаємодія металів з кислотами.
Обираю взаємодію металів з кислотами:
Mg + 2 HCl MgCl2  + H2
2)  MgCl2 MgCO3
За цією схемою із однієї солі треба отримати іншу. Використаєм властивість солей – реакції обміну.
MgCl2   +  Na2CO3  MgCO3   +  2 NaCl
3)  MgCO3 CO2
Із солі треба отримати кислотний оксид. Знаємо, що солі, а саме карбонати, при нагріванні розкладаються. Тому :
                 t0
MgCO3 CO2  + MgO

4)  CO2 Na2CO3 
За цією схемою бачимо, що з кислотного оксиду нам треба отримати сіль.
Можливо використати два варіанти:
-         Взаємодія основних і кислотних оксидів.
         CO2  + Na2O  Na2CO3
-         Взаємодія кислотних оксидів з лугами.
                 CO2  + NaOH    Na2CO3  + H2O
             
2.   Розв'язати задачі. 
1.     Обчислити масу металу, що утвориться при взаємодії цинку масою 130 г із розчином купрум(ІІ) сульфату.
2.   Обчислити кількість речовини осаду, який утвориться при взаємодії 0,5 моль хлоридної кислоти з арґентум( І) нітратом.
3.   Обчислити об'єм газу, що утвориться при взаємодії    36 г магнію з хлоридною кислотою          ( н.у.)

Щоб пригадати як ми розв'язуємо задачі ви можете звернутися до :
Уроку №1,3,4, а також переглянути відео за посиланням :


Домашнє завдання: 
1.     Готуємося до зрізу знань.
2.   Повторюємо розділ підручника « Основні класи неорганічних сполук»
3.   Виконуємо завдання сьогоднішнього уроку 1 (а.б)
та задачі 1,2,3.
4.   Виконане завдання надсилаємо на ел. пошту.

____________________________________________ 

Урок № 16   ( завдання № 16  на  20.05 для 8 – А, Б,В класів)


відпрацювати за посиланням:

http://shkola.in.ua/1070-khimiia-8-klas-hryhorovych-2016.html
параграф 43.  початок у вас перед очима. зробити нотатки в зошит.


___________________________________________________________________________________

Урок № 19  ( завдання № 19  на  21.05 для 8 – А, Б,В класів)


ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1
ДОСЛІДЖЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ ОСНОВНИХ КЛАСІВ  НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК.
Мета:  експериментальне дослідження основних класів
                 неорганічних сполук.
Обладнання:
Реактиви:



Хід роботи:
1.     Повторити теоретичний матеріал з теми « Основні класи неорганічних сполук»
2.   Повторити правила безпечної поведінки під час проведення експерименту.
3.   Переглянути відео урок за посиланням:
4.   Оформити звіт практичної роботи. Записати обладнання та реактиви.


Дослід № 1
Взаємодія хлоридної кислоти з основними оксидами.

Що робили?
Що спостерігали?
Насипаємо у пробірку порошок Ферум (ІІІ) оксиду і додаємо хлоридну кислоту.
Для пришвидшення реакції пробірку нагріваємо.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:

Дослід № 2
Взаємодія солей з кислотами.

Що робили?
Що спостерігали?
Поміщаємо у пробірку крейду ( мармур) і додаємо хлоридну кислоту.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:

Дослід № 3
Взаємодія сульфатної кислоти з основними оксидами.

Що робили?
Що спостерігали?
Насипаємо у пробірку порошок Купрум (ІІ) оксиду і додаємо сульфатну кислоту.
Для пришвидшення реакції пробірку нагріваємо.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:

Дослід № 4
Взаємодія солей з основами( лугами)

Що робили?
Що спостерігали?
Наливаємо у пробірку розчин Купрум(ІІ) сульфату і додаємо розчин Натрій гідроксиду.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:

Дослід № 5
Взаємодія нерозчинних основ з кислотами.

Що робили?
Що спостерігали?
Отриманий в попередньому досліді Купрум(ІІ) гідроксид ділимо на дві частини і в першу додаємо розчин хлоридної кислоти.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:


Дослід № 6
         Термічний розклад нерозчинних основ.

Що робили?
Що спостерігали?
Другу частину Купрум(ІІ) гідроксиду нагріваємо.
Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:

Дослід № 7
         Взаємодія кислот з лугами( реакція нейтралізації)

Що робили?
Що спостерігали?
До розчину Натрій гідроксиду додаємо індикатор фенолфталеїн.
До отриманого розчину додаємо хлоридну кислоту.
Спостерігаємо:


Спостерігаємо:
Рівняння реакції:
Висновок:


Виконану роботу надсилаємо на ел.пошту.
Пройти тест за посиланням: join.naurok.ua код доступу:7227621, термін дії до 22.05



Немає коментарів:

Дописати коментар