Гнучкість розуму може замінити красу. Стендаль

9 клас

                       

    2020 -2021 н.р.

ПОВТОРЕННЯ.


Урок  №  1


1.     Оксиди.


Переглянути відео за посиланням:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Pzu_OvcSNCo

 

2.   

Переглянути відео за посиланням:

 

          https://www.youtube.com/watch?v=nCK8H6Mvtk0


3.     Кислоти.

Переглянути відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=g-k0PvZN9Cc


4.     Солі.

Переглянути відео за посиланням:

 

https://www.youtube.com/watch?v=IBId-9qHaOk

_________________________________________________

 

ДИСОЦІАЦІЯ КИСЛОТ, ОСНОВ, СОЛЕЙ.

 

Переглянути відео за посиланням:


https://www.youtube.com/watch?v=M7G3pVf4Wz8&t=11s


https://www.youtube.com/watch?v=M7G3pVf4Wz8

 

https://www.youtube.com/watch?v=Xb_js5aoKno


_________________________________________

Урок  дистанційного навчання  для учнів 1 та 2 груп.

ЛАБОРАТОРНА  РОБОТА № 4 – 6

Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.

Мета:розглянути реакції обміну між розчинами електролітів,закріпити знання  

            про процеси дисоціації електролітів; удосконалити вміння складати 

            рівняння хімічних реакцій у повному та скороченому йонному вигляді.

Обладнання: штатив з пробірками.

Реактиви: розчини Магній сульфату, Алюміній сульфату, Натрій

                   сульфіт, хлоридної кислоти, сульфатної кислоти, Натрій ( Калій)

                   гідроксиду, фенолфталеїну.

ЗАВДАННЯ:

1.Виберіть речовини відповідно до варіанта.

2. Виконайте роботу й оформіть звіт.


І. Реакції з утворенням осаду.

 

варіант

 Речовина  А

Речовина В

    І

Магній  сульфат

Натрій гідроксид

   ІІ

Алюміній  сульфат

Калій гідроксид

 

ІІ.Реакції з утворенням газу.

 

варіант

 Речовина  А

Речовина В

    І

Натрій сульфіт

Хлоридна кислота

   ІІ

Натрій  сульфіт

Сульфатна кислота

 

ІІІ. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту.

 

варіант

Речовина А

Речовина  В

індикатор

     І

Натрій гідроксид

Сульфатна кислота

фенолфталеїн

    ІІ

Калій гідроксид

Хлоридна кислота

Фенолфталеїн.


Переглянути відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=nZ0dIXsb5sE

 

ХІД РОБОТИ:

 

ЩО РОБИЛИ

ЩО СПОСТЕРІГАЛИ

І. Реакції, що проходять з утворенням осаду.

Налийте в пробірку  мл розчину речовини А________________ і додайте краплями розчин речовини В_____________ до видимих змін.

 

 

 

Спостереження: _________________

________________________________

________________________________


Рівняння реакції:

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

 

ЩО РОБИЛИ

ЩО СПОСТЕРІГАЛИ

І. Реакції, що проходять з виділенням газу.

Налийте в пробірку  мл розчину речовини А________________ і додайте краплями розчин речовини В_____________ до видимих змін.

 

 

 

Спостереження: _________________

________________________________

_________________________________

Рівняння реакції:

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

 

ЩО РОБИЛИ

ЩО СПОСТЕРІГАЛИ

І. Реакції, що проходять з утворенням розчину слабкого електроліту.


1.Налийте в пробірку  мл розчину речовини А________________ і додайте1 – 2  краплі  індикатору фенолфталеїну до видимих змін.

 

 

2. Краплями додайте розчин речовини В ___________ до видимих змін.

 

 

 

Спостереження: _________________

________________________________

________________________________

 

Рівняння дисоціації рачовини А:

_______________________________

 

Спостереження: __________________

_________________________________

_________________________________

 

Рівняння реакції:

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

ВИСНОВОК: Реакції між розчинами електролітів протікають до кінця за  таких 

                        умов: 1. ________________________________________________

                                   2. ________________________________________________

                                 3 . ________________________________

 

 

 

 

 






 До уваги учнів, які мають борги. 

Вам необхідно пройти тести за посиланням:


Код доступу 5090348
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


Код доступу 1923549
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Код доступу 4370554
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua








Завдання для 9 -го класу під час карантину. 12.03 - 03.04. 2020


НОМЕНКЛАТУРА ВУГЛЕВОДНІВ.

НАЗВИ АЛКАНІВ.
 Для утворення назв насичених вуглеводнів з розгалуженим ланцюгом приймають, що в  усіх молекулах атоми водню заміщені різними радикалами. Щоб назвати вуглеводень дотримуються такого порядку:
1.      Вибирають у формулі найдовший вуглецевий ланцюг і символи атомів карбону в ньому нумерують, починаючи з того кінця, до якого ближче розгалуження:
1          2        3        4          5
СН3  - СН – СН2 – СН2 – СН3                        2 – метилпентан.
            |
            СН3
2.      Називають радикали ( починаючи з найпростішого)  і за допомогою цифр позначають їх місце біля нумерованих атомів карбону. Якщо біля одного і того самого атома карбона є два однакових радикали,  то номер повторюють двічі. Кількість однакових радикалів вказують за допомогою назв чисел грецькою мовою
( ди- 2, трри – 3, тетра – 4, пента – 5 і т.д.)



                                    СН3
 1                2           3ǀ        4              5
СН─ СН  ̶  С ─ СН2 ─ СН3.           2,3,3 - триметилпентан
             ǀ        ǀ
           СН3  СН3

          

3.      Повну назву даному вуглеводню дають за кількістю атомів карбону в пронумерованому ланцюгу.


  виконати завдання:

      ЗАВДАННЯ НА 13.03.2020р

   1.  Обчислити об'єм кисню, який витратиться на спалювання  15 л  етину.

   2.  Обчислити об'єм повітря, що витратиться на спалювання  30 л бутану.    
        Об'ємна частка кисню у повітрі складає 21%.

    3. Чи вистачить 80 л кисню на спалювання  15 л пропану?

    4.  Дати назви речовинам:
  
       А)                        СН3                                                          
 1                 2           3ǀ             4              5
СН3 ─ СН  ̶  СН ─ СН2 ─ СН3.      
             ǀ        
            СН3


      Б)                            СН3
                                   ǀ       
СН3 ─ СН2  ̶  СН ─ СН2 ─ СН3.
                 



      В)                           СН3
                                   ǀ       
СН3 ─ СН2  ̶  СН ─ СН3.




___________________________________________________________________


завдання на 18.03.2020 р



НАЗВИ  АЛКЕНІВ.

Назви алкенів походять від назв відповідних алканів шляхом зміни суфікса –ан на – ен.
Щоб дати назву алкену, треба:
1)      Обрати найдовший ланцюг атомів Карбону, який  містить подвійний зв̕ язок;
2)      Пронумерувати цей ланцюг, починаючи з того боку, до якого ближче подвійний   зв̕ язок;
3)      Цифрами вказати положення замісників, їх назви;
4)      Зазначити номер атома Карбону, після якого стоїть подвійний зв̕ язок;
5)      Називаючи алкен перед суфіксом –ен  записують місце положення подвійного зв'язку, виділяючи його з обох боків дефісами.

1              2        3              4             5               6
СН2= С -  СН2 – СН -  СН2 -  СН3         
                ׀                         ׀
          СН3           СН3
2, 4 – диметилгекс- 1 – ен

Біля 2 і 4 радикал метил, оскільки радикали однакові, використовуємо префікс – ди;
В пронумерованому ланцюгу 6 атомів Карбону ( гексан) , оскільки в сполуці є подвійний зв'язок суфікс – ан міняємо на суфікс – ен і перед суфіксом –ен, цифрою вказуємо положення подвійного зв'язку.





НАЗВИ  АЛКІНІВ.
Назви алкінів походять від назв відповідних алканів шляхом зміни суфікса –ан на – ин
( -ін ).
Щоб дати назву алкіну, треба:
1)      Обрати найдовший ланцюг атомів Карбону, який  містить потрійний зв̕ язок;
2)      Пронумерувати цей ланцюг, починаючи з того боку, до якого ближче потрійний   зв̕ язок;
3)      Цифрами вказати положення замісників, їх назви;
4)      Зазначити номер атома Карбону, після якого стоїть потрійний зв̕ язок;
5)    Називаючи алкен перед суфіксом –ин ( - ін. ) записують місце положення подвійного зв'язку, виділяючи його з обох боків дефісами.

1              2        3              4             5               6
СН≡ С -  СН – СН2 -  СН -  СН3         
                          ׀                            ׀
                  СН3           СН3
3, 5 – диметилгекс- 1 – ин

Біля 3 і 5 радикал метил, оскільки радикали однакові, використовуємо префікс – ди;
В пронумерованому ланцюгу 6 атомів Карбону ( гексан) , оскільки в сполуці є потрійний зв'язок суфікс – ан міняємо на суфікс – ин і перед суфіксом –ин, цифрою вказуємо положення подвійного зв'язку.




Виконати завдання:
1.         Дати назви:

СКЛАДАННЯ ФОРМУЛ ЗА НАЗВОЮ.


4 – етил - 3,3 – диметилгепт- 1- ен
1.     Починаємо з кінця:
Гепт – 1 – ен   означає, що до складу сполуки входить 7 атомів Карбону і біля
1 атома Карбону подвійний зв'язок.
2.     Біля 4 атома  Карбону радикал етил ( - С2Н5)
3.     Біля 3 атома Карбону два радикали метил  ( - СН3).
4.     Пам'ятаємо , що кожен атом Карбону має валентність IV.
5.     Записуємо формулу:
                             СН3
1                   2            3 ǀ              4              5             6                 7
С Н  ═  СН   ̶     С    ̶       С Н    ̶   СН2  ̶   С Н2    ̶   СН3
                                                                ǀ             ǀ
                                         СН3       С2Н5
Виконати завдання:

1.      Дати назви:
А)  СН3  -  СН ═  СН – СН2 – СН3
Б)   СН3 -  СН ═ СН – СН3
                      |          |
                  СН3   СН3

В)  СН≡С– СН – СН2 – СН – СН3
                     |                   |
                     СН3             С2Н5

Г)  СН3  ̶  СН ̶  С≡ С ̶  СН3

2.      Зобразити формулу:
А)  2,2,4 – триметилпентан;
Б)  2,5 – диметилгексан;
В)  2 – етил – 3,3 – ди метилпентан.
Г)   3 – етил – 4 метилпент- 1 – ен;
Д)   3,3 – диметилгекс – 1 – ин.

3.    Який об'єм повітря витратиться на спалювання 60 л бутену?
Об'ємна частка кисню в повітрі 21%.

_____________________________________________________________________





Урок № 3,4
ЗАВДАННЯ НА 20.03.та 01.04.2020


ПОНЯТТЯ ПРО СПИРТИ.

Переглянути відео:

1.      Спирти.
2.      Класифікація спиртів.
3.      Гомологічний ряд. Загальна формула насичених одноатомних спиртів.
4.      Номенклатура спиртів.
5.      Фізичні властивості спиртів.
6.      Хімічні властивості спиртів.
7.      Застосування спиртів.
8.      Отруйна дія спиртів.




Оксигеновмісні органічні речовини , молекули яких крім атомів Карбону і                                                                                                   Гідрогену, містять атоми Оксигену.
До оксигеновмісних речовин відносяться  спирти.

СПИРТИ-  це органічні речовини, в яких вуглеводневий радикал з'єднаний з гідроксильною    
                    групою ОН.
ОН – це функціональна група спиртів.
Функціональна група – група атомів, яка обумовлює властивості спиртів.
За кількістю гідроксильних груп спирти класифікують:

Одноатомні спирти – спирти, які містять одну гідроксильну групу.
                                        Наприклад: СН3ОН, С2Н5ОН.
Багатоатомні спирти – спирти, які містять дві або більше функціональних груп.
                                             С2Н4(ОН)2,   С3Н5(ОН)3.

Залежно від радикалу, спирти бувають насичені, ненасичені, ароматичні.

Отже, ми розглянемо насичені одноатомні спирти.
     Насичені -  радикал мають від насиченого вуглеводню.
    Одноосновні – містять одну функціональну групу.
   Спирти, утворюються від відповідного насиченого вуглеводню, в молекулі якого один атом Гідрогену замінюється на функціональну групу.
СН4          метан         - СН3        метил        СН3ОН     метанол
 С2Н6        етан          - С2Н5        етил          С2Н5ОН     етанол
С3Н8       пропан         - С3Н7       пропіл        С3Н7ОН     пропанол
СnН2n+2         -   загальна формула насичених вуглеводнів
CnH2n +1     -   загальна формула насичених  радикалів
CnH2n +1OH - загальна формула насичених одноатомних спиртів
R OH   -      загальна формула насичених одноатомних спиртів
        Назва спиртів, утворюється від назви відповідного вуглеводню з додаванням
      суфікса  -  ол.
      У багатоатомних спиртів -  заміщується декілька атомів Гідрогену на     
      функціональні групи.

     Двохатомний спирт:  С2Н6  етан – два атоми гідрогену заміщуються на дві        
                                                                      гідроксильні групи   С2Н4(ОН)2 – етандіол
                                            С3Н пропан- два атоми гідрогену заміщуються на дві        
                                                                    гідроксильні групи   С3Н6(ОН)2 – пропандіол.
    Трьохатомний спирт:  С3Н8 пропан - три атоми гідрогену заміщуються на три 
                                                      гідроксильні групи   С3Н5(ОН)3 – пропантріол(гліцерол)
     Фізичні властивості спиртів.
       
1.      Насичені одноатомні – етанол, метанол  - рідини,зї специфічним алкогольним запахом, добре розчинні у воді.
Метанол – дуже отруйна речовина.
2.      Багатоатомні спирти – гліцерол – однорідна сиропоподібна рідина без кольору, солодка, добре розчинна у воді.
 
       Хімічні  властивості спиртів.
1.      Реакція горіння: ( будь яка органічна речовина згорає, утворюючи вуглекислий газ і воду)
С2Н5ОН  + 3 О2    →  2 СО2   +  3 Н2О             
2.      Взаємодія з активними металами (Na)
2С2Н5ОН  + 2 Na   → 2 С2Н5ОNa  + H2
3.      Взаємодія з галоген оводнями:
С2Н5ОН  + НСl → С2Н5Cl  + H2O

Лабораторна робота
Дослідження властивостей багатоатомних спиртів.
Мета: експериментальним шляхом дослідити властивості багатоатомних спиртів.
                                   Хід роботи:
https://www.youtube.com/watch?v=mmpi_bramCs     перегляд приблизно  з 21хв


Що робили?
Що спостерігали?

Дослід №1

Наливаємо у пробірку 2 мл гліцеролу( гліцерину) і додаємо таку ж кількість води. Ретельно  перемішуємо

Дослід №2
Наливаємо у пробірку 1 -2 мл розчину Натрій гідроксиду і додаємо розчин Купрум(ІІ) сульфату.
Записуємо рівняння в молекулярній  та йонній повній і скороченій формі.
 
До утвореного осаду додаємо розчин гліцерину з 1 досліду.



Спостерігаємо:




Спостерігаємо:






Спостерігаємо: 







   Висновок:
          Завдання:
1.      Скласти рівняння реакції:
С3Н5(ОН)3  + О
С3Н7ОН   +  О2
2.      Виберіть функціональну групу, яка входить до складу спиртів:
А)  -СООН         Б) – ОН           В)  - СОН       Г)  - NH2
      3.  Назва спиртів утворюється за допомогою суфікса:
           А)  - ол           Б)- ан       В) – аль       Г) – ова.
      4.  Скласти формулу спирту,який містить:
            А) чотири атоми Карбону і одну функціональну групу
            Б)  чотири атоми Карбону і дві  функціональні групи
           Дайте назву.
        Використання спиртів.    Підручник стор.163, 165
      Дія спиртів на організм людини. Підручник стор.164
  Домашнє завдання :  вивч. п.33, повт. п.18.19
 Конспект переписати в зошит, виконати лаб. роботу  і завдання до неї,
  Лаб. роботу і виконане завдання надіслати на ел.адресу, яка вказана
  на сайті школи
______________________________________________________________

УРОК №5    03.2020 р.
     
   
                              УВАГА !!!
Чи потрідно  живе  спілкування?
Якщо так то пришліть на електронну адресу  коротке повідомлення  « потрібно». Далі буду приймати рі шення про спілкування, але Вам треба буде у себе встановити програму потім вирішу і повідомлю яку. Все залежить від Вашого рішення.
Повідомлення чекаю до 05.04.2020.


Сьогодні пропоную ознайомитися з роботою у ресурсі     
 «Molview»
Наберіть у пошуковику «Molview», за необхідності
http://molview.org/  перейдіть на українську мову.
Тут можна створювати 2D і  3D моделі.
Спробуйте створити найпростіші:
Метан, пропан, етен( етилен), етин( ацетилен),     
метанол, етанол.
У середу будемо виконувати лаб.роботу. Це спростить 
Вам її виконання.

Сьогодні знайомимося з новим класом органічних речовин – карбонові кислоти.

ОЦТОВА (ЕТАНОВА) КИСЛОТА ЯК ПРЕДСТАВНИК
                                  КАРБОНОВИХ КИСЛОТ.
 Переглянути матерал уроку, до хімічних властивостей    ( до 4 хв):
Які речовини називають карбоновими кислотами?
       Карбоновими кислотами називають органічні речовини, в молекулах яких вуглеводневий радикал з'єднаний з карбоксильною групою.
Вуглеводневий радикал від насиченого вуглеводню( див. пояснення попередньої теми).
Основність кислоти залежить від кількості карбоксильних груп.
-         СООН – карбоксильна, функціональна група.

Загальна формула насичених одноосновних карбонових кислот:
R – COOH    CnH2n + 1 – COOH.
Назва карбонових кислот утворюється від назви відповідного насиченого вуглеводню + суфікс ова  та слова кислота.
СН4     метан              НСООН  метанова кислота ( у неї особливість: з функціональною групою з'єднано атом Гідрогену).
С2Н6    етан                  СН3СООН етанова кислота.
У метанової кислоти один атом Карбону, як і у метану;
У етанової кислоти два атоми Карбону.
Якщо подивитися на молекулярну формулу, то будемо мати:    СН2О2    та  С2Н4О2.

Фізичні властивості   етанової (оцтової кислоти)- рідина з аномально високою температурою кипіння,що обумовлена водневим зв'язком. Добре розчинна у воді, має характерний запах, та кисла на смак.

Виконати завдання фотозвіт на ел. пошту до 08.04.2020:
1.      Загальна формула насичених одноосновних карбонових кислот:
               А) СnH2n        Б) СnH2n+ 1OH     В) СnH2n+ 1COOH   

   Г) СnH2n +2         
2.     Виберіть функціональну групу, яка входить до складу карбонових    
кислот:
А)  -СООН         Б) – ОН           В)  - СОН       Г)  - NH2
     3.  Назва карбонових кислот утворюється за допомогою суфікса:
           А)  - ол           Б)- ан       В) – аль       Г) – ова.
      4.  Скласти формулу  карбонової кислоти,яка  містить:
             А) чотири атоми Карбону;
             Б) три атоми Карбону.
       5.  Розрахуйте масу 0,5 моль етанової кислоти.

  Домашнє завдання:    конспект в зошит
         Вивчити п.34, стор.167, повт. п.20, виконати завдання.
___________________________________________________________

УРОК №6    08.04.2020 р.

Дорогі   мої  учні!!!
Уважно читайте, що треба відправляти на ел.пошту,а що ні. Не треба пересилати конспекти, завдання які не прошу переслати. Будь ласка, будьте уважні!!!
Кожен урок розписую, що подивитися, що виконати і що надіслати.  
  Дякую .


1.      Прочитати конспект уроку і записати в зошит
2.    Переглянути презентацію за посиланням:
 з 5 хвилини демонстрації
3.    Виконати лабораторну роботу і надіслати на ел. пошту до  10.04.2020


ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЕТАНОВОЇ ( ОЦТОВОЇ ) КИСЛОТИ.

Якщо пригадати хімічні властивості неорганічних кислот, то ми знаємо, що неорганічні кислоти:
1.      Змінюють забарвлення індикаторів.
2.    Взаємодіють з металами.
3.    Взаємодіють з основними оксидами.
4.    Взаємодіють з основами
5.     Взаємодіють з солями.
А як проявляють свої властивості органічні кислоти?
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=_R_rbuVq_xo&t=313s         з 5 хвилини демонстрації
1.     Дисоціація етанової кислоти:
Етанова кислота дисоціює у водних розчинах, утворюючи катіон Гідрогену:  
СН3СООН СН3СОО- +  Н+
                        ацетат йон        йон Гідрогену

2.   Взаємодія  етанової кислоти з металами.
Метали, які знаходяться у витиснювальному ряду до Гідрогену, можуть витіснити його з кислот.
Li K Ba Ca Na Mg Al Mn Cr Zn Fe  Cd  Ni  Sn  Pb  H2 Cu Ag Pt Au

Mg + 2CH3COOH  → (CH3COO)2Mg + H2
Cu + CH3COOH≠
Зверніть увагу на особливість написання формул солей органічних кислот. Спочатку записуємо аніон ( кислотний залишок), а потім катіон ( метал).
3.   Взаємодія  етанової кислоти з основними оксидами:
CaO + 2CH3COOH (CH3COO)2Ca  + H2O
4.   Взаємодія  етанової кислоти з основами:
                 Ba(OH)2 + 2CH3COOH  (CH3COO)2Ba  + 2 H2O
5.    Взаємодія етанової кислоти з солями:
Na2CO3  + 2CH3COOH 2CH3COONa +  CO2 + H2O
Лабораторна робота.
Дослідження властивостей етанової (оцтової) кислоти.
Мета:  експериментальним шляхом дослідити властивості   
                  етанової кислоти.
Хід роботи.
   Що робили?
  Що спостерігали?
1.      Дія індикаторів на кислоти.
У чотири пробірки наливаємо розчин етанової кислоти і додаємо індикатори:
І – фенолфталеїн
ІІ- метиловий оранжевий
ІІІ- універсальний
ІV - лакмус
Написати спостереження та рівняння дисоціації етанової кислоти.


Cпостерігаємо:
І –
ІІ-
ІІІ-
ІV -

Переглянути дослід за посиланням:
   Що робили?
  Що спостерігали?
2.     Взаємодія етанової кислоти з металами:
У дві  пробірки наливаємо розчин етанової кислоти і додаємо:
І –   цинк
ІІ-  магній
Написати спостереження та рівняння реакції.

Cпостерігаємо:


Переглянути дослід за посиланням:

   Що робили?
  Що спостерігали?
3.     Взаємодія етанової кислоти з основними оксидами:
У пробірку насипаємо Купрум (ІІ) оксид і додаємо розчин оцтової кислоти.
Для пришвидшення реакції, пробірку нагріваємо.
Написати спостереження та рівняння реакції.


Cпостерігаємо:

           Переглянути дослід за посиланням:

   Що робили?
  Що спостерігали?
4.     Взаємодія етанової кислоти з основами :
У пробірку наливаємо розчин Натрій гідроксиду  і додаємо індикатор фенолфталеїн.
До отриманого розчину додаємо
розчин оцтової кислоти.
Написати спостереження та рівняння реакції.


Cпостерігаємо:

Переглянути дослід за посиланням:
   Що робили?
  Що спостерігали?
5.     Взаємодія етанової кислоти з солями :
У пробірку наливаємо розчин Натрій карбонату  і додаємо розчин оцтової кислоти.
Написати спостереження та рівняння реакції.


Cпостерігаємо:

Переглянути дослід за посиланням:
Висновок:
 Домашнє завдання
Вивч. п.34, повт.п. 21, виконати лабораторну  роботу.
______________________________________________________________


УРОК №7    10.04.2020 р.

ПОНЯТТЯ  ПРО  ВИЩІ  КАРБОНОВІ  КИСЛОТИ,
Переглянути відео за посиланням:

1.       Поняття про вищі карбонові кислоти.
2.      Класифікація вищих карбонових кислот.
3.      Властивості де яких вищих карбонових кислот.
4.      Застосування вищих карбонових кислот.
5.      Додування вищих карбонових кислот.

Кислоти, у молекулах яких міститься 10 і більше атомів Карбону, дістали назву – вищі карбонові кислоти.
Поширеними в природі є вищі карбонові кислоти,які містять від 10 до 22 атомів Карбону.
Класифікація вищих карбонових кислот:
·         Насичені – у молекулах цих кислот атоми Карбону поєднані між собою тільки одинарними зв'язками.
·         Ненасичені - у молекулах цих кислот між атомами Карбону міститься від одиного до трьох  подвійних зв'язків.
Вищі насичені карбонові кислоти:
Пальмітивова кислота - С15Н31СООН.
Застосування:
Використовується у виробництві стеарину, миючих і косметичних засобів, мастил.
Знаходження в природі:
Входить до складу гліцеридів більшості тваринних жиріві рослинних олій.
Масло  коров'яче – 25%, сало свинне – 30%.
Фізичні властивості:
Безбарвні кристали, нерозчинна у воді, помірно розчиняється в органічних розчинниках.
Стеаринова кислота – С17Н35СООН.
Застосування:
Хімічна, нафтохімічна, харчова промисловість.
Фізичні властивості:
Білі кристали, нерозчинні у воді, помірно розчиняються в органічних розчинниках – діетиловому ефірі.
Вищі ненасичені карбонові кислоти:
Олеїнова кислота - С17Н33СООН.
СН3 – (СН2)7 - СН═СН - (СН2)7 – СООН містить у молекулі один подвійний зв'язок.
Знаходження в природі:
Міститься у багатьох продуктах рослинного і тваринного походження є джерелом жирних кислот омега -9 і вважається одним з найбільш корисних джерел жиру.
Застосування:
Хімічна, фармакологічна промисловість.
Фізичні властивості:
Безбарвна рідина. Знебарвлює бромну воду і розчин Калій перманганату.
Добування вищих карбонових кислот.

1.      Пальмітивова кислота - С15Н31СООН.
Із солей вищих карбонових кислот при взаємодії з сульфатною кислотою:
2 С15Н31СООК + Н2SO4   2 С15Н31СООH + K2SO4

2.     Стеаринова кислота – С17Н35СООН.
Гідруванням ( приєднанням водню) олеїнової кислоти.
С17Н33СООН + Н2 С17Н35СООН.
3.     Олеїнова кислота - С17Н33СООН.
Із складних ефірів.

Хімічні властивості:
1.       Як і всі кислоти взаємодіють з лугами:
С17Н35СООН + КОН С17Н35СООК + Н2О
2.      Солі вищих карбонових кислот взаємодіють з розбавленою сульфатною кислотою.
       2 С15Н31СООК + Н2SO4   2 С15Н31СООH + K2SO4
3.      Ненасичені карбонові кислоти вступають у реакції гідрування:
        С17Н33СООН + Н2 С17Н35СООН.
                    Домашнє завдання:
1.       Переглянути відео
2.      Записати в зошит конспект
         3.    Вивчити п.36( ст.172 – 173), повт. п.22
_________________________________________________________

УРОК №8    15.04.2020 р.

ЖИРИ. СКДАД ЖИРІВ.  БІОЛОГІЧНА РОЛЬ ЖИРІВ.

1.      Жири. Склад молекули. Загальна формула.
2.    Класифікація жирів.
3.    Властивості жирів.
4.    Добування жирів.
5.     Застосування жирів.
6.    Біологічна роль жирів.

Переглянути відео за посиланням.
          зробити  відповідні записи в зошиті.
        
            Виконати тестове завдання, відповіді переслати на   електронну пошту:

      1.       Жири – це:
А) прості ефіри                      Б) складні ефіри.
      2.   Які речовини входять до складу тваринних жирів:
            А) гліцерин
            Б) етанол
            В) пальмітинова кислота
            Г) метан
           Д) стеаринова кислота
     3.  Рідкий тваринний жир:
          А)  оленячий        Б) риб'ячий       В) свинячий
      4.  Твердий  рослинний жир:
          А)  оливкове масло      Б) кокосове масло      В) соняшникове масло
     5.   Хто з перерахованих вчених вперше синтезував жири?
           А)  Лавуазьє
           Б)  Бертло   
           В)  Ломоносов
     6.  Хто з перерахованих вчених займався вивченням жирів?
            А)   Бертло   
           Б)   Шеврель
           В)   Лавуазьє
           В)  Ломоносов
     7.   Як  назвати жир формулу якого приведено нижче:

            СН2  -  О – СО  - С15Н31
            ǀ
             СН  -  О – СО  - С15Н31
           ǀ
           СН2  -  О – СО  - С15Н31
         А)   триолеїн      Б)трипальмітин    В) тристеарин
     8.  Установіть відповідність  між  жиром  та його відносною
            молекулярною масою:  
          А) трипальмітин                            1) 806
         Б) триолеїн                                    2) 890
         В) тристеарин                             3) 874.
      9.  Як називається реакція взаємодії вищих карбонових кислот з     
            лугами:
          А) нейтралізації
          Б) гідрування
          В) гідролізу.

                         Домашнє завдання:
1.       Переглянути відео
2.      Записати в зошит конспект
3.      Вивчити п.36, повт. п.23.
4.      Виконати тести та надіслати на ел. пошту.
----------------------------------------------------------------------------------

УРОК №9    17.04.2020 р.

·        Записати тему уроку і переписати план уроку.
·        Переглянути відео за посиланням.
·        Записати конспект в зошит.
·        Опрацювати самостійно за підручником ст.181-182
«сторінка ерудита» про виробництво цукру.


ВУГЛЕВОДИ.  ГЛЮКОЗА. САХАРОЗА.

1.      Поняття про вуглеводи.
2.     Класифікація вуглеводів.
3.     Поширення вуглеводів у природі. Вміст вуглеводів в продуктах харчування.
4.     Глюкоза . Молекулярна та структурна формула. Властивості.
5.     Сахароза.
6.     Виробництво цукру.



Вуглеводи – клас оксигеновмісних органічних сполук, назва яких складається зі слів вуглець і вода. Деякий час загальну формулу вуглеводів позначали:  Сn( H2O)m.   Але не всі сполуки можна позначити такою формулою. Тому вуглеводи – біологічно активні речовини, до складу яких входить  Карбон, Гідроген та Оксиген.
Класифікація вуглеводів:

·         Моносахариди ( тетрози, пентози – рибоза, дезоксирибоза, гексози – глюкоза та фруктоза).
·         Дисахариди ( сахароза, мальтоза, лактоза)
·         Полісахариди ( крохмаль, целюлоза).
               Поширення у природі:
             
                   Утворюються в рослинах, містяться в організмі рослин та людей.

                 Глюкоза – виноградний цукор, міститься у багатьох фруктах, в
                 організмі   людини відіграє важливу роль. 
                 У природі утворюється у процесі реакції фотосинтезу:

                          6CO2  + 6 H2O    C6H12O6  + 6 O2
                Cахарозу отримують із буряку та цукрової тростини, у яких міститься велика її
               кількість.

     Глюкоза – виноградний цукор ( з грецької – солодка).
     Молекулярна формула C6H12O6.
     За хімічною структурою глюкоза є альдегідоспиртом. Її молекула містить  
      п'ять гідроксильних і одну альдегідну групу. Глюкоза – альдегідоспирт.

               Н     Н      Н      Н     Н     Н
                ǀ       ǀ         ǀ        ǀ        ǀ        ǀ
        Н –С   – С   – С –   С –   С –   С ═О
                ǀ        ǀ         ǀ         ǀ        ǀ
                         ОН  ОН    ОН    ОН   ОН
                  
                    Глюкоза найпоширеніший моносахариди – безбарвна, кристалічна,    
                    солодка речовина, добре розчинна у воді.
                                Хімічні властивості глюкози.

·         Спиртове бродіння:
                                                                ферменти
                           С6Н12О6      2  С2Н5ОН  + 2 СО2
                                                      етанол ( етиловий спирт)
                            -       Молочнокисле бродіння:
                                                                     ферменти
                           С6Н12О6      2  СН3 -СНОН  - СООН
                                                                                     молочна кислота
·              Маслянокисле бродіння:
                                                                       ферменти
                           С6Н12О6        СН3 – СН2СН2 - СООН  + 2 СО2 + 2 Н2
                                                     бутанова ( масляна) кислота
·         Властивості глюкози, обумовлені наявністю гідроксильної групи:
                               Як багатоатомний спирт при взаємодії з Купрум(ІІ)
                      гідроксидом  утворюється яскраво синій розчин, але якщо цей   
                      розчин нагріти, то утворюється цегляно-червоний осад ( ця реакція
                     свідчить про наявність альдегідних груп в молекулі глюкози.)
                     Її вважають якісною реакцією на глюкозу.

               Сахароза – найважливіший дисахарид ( цукор – тростинний або буряковий).  Дисахаридами є також лактоза і мальтоза.
             Сахароза – біла, кристалічна речовина, солодка на смак, добре розчинна у воді.

·         Дисахариди ( сахароза) вступає в реакцію гідролізу, який відбувається під дією ферментів або при нагріванні з водним розчином хлоридної або сульфатної кислоти.
                               t0, H+
С12Н22О11 + Н2О  С6Н12О6  +  С6Н12О
                                                           глюкоза    фруктоза
·         Оскільки залишки глюкози і фруктози містять гідроксильні групи, то сахароза, як і всі дисахариди, взаємодіє з Купрум(ІІ)гідроксидом – якісна реакція на багатоатомні спирти.
·         Повне окиснення сахарози :
                              С12Н22О11  +12 О2     12СО2  + 11Н2О
                     Виробництво цукру.
                       Опрацювати самостійно.
                       Переглянути відео за посиланням:
                      https://www.youtube.com/watch?v=ZUhA5r7QyXs
                    Домашнє завдання:
                    Вивч. п.37, повт. п.24
_______________________________________________________


УРОК №10    22.04.2020 р.

·        Записати тему уроку і переписати план уроку.
·        Переглянути відео за посиланням.


·        Записати конспект в зошит.

·        Виконати  лабораторну  роботу.



ВУГЛЕВОДИ.  КРОХМАЛЬ. ЦЕЛЮЛОЗА.

1.      Молекулярні формули крохмалю та целюлози.
2.     Поширенність і утворення в природі.
3.     Фізичні властивості
4.     Якісна реакція на крохмаль.
5.     Застосування вуглеводів,  їх біологічна роль.
6.     Лабораторна робота.

Лабораторна робота
Дослідження властивостей крохмалю
Мета: експериментальним шляхом дослідити властивості крохмалю.

                  Хід роботи:
1.         Оформити роботу.
2.        Переглянути дослід за посиланням:
                   3.     Записати спостереження та рівняння реакцій.
                   4.    Надіслати звіт.


Що робили?
Що спостерігали?
     
     Дослід № 1

    Крохмаль поміщаємо у хімічний стакан доливаємо воду і перемішуємо. Залишаємо суміш на кілька хвилин.

      Дослід № 2

    До виготовленого в попередньому досліді крохмального клейстеру додаємо кілька крапель йодної настоянки.



Спостереження:






Спостереження:

           Висновок:


                    Домашнє завдання:
                    Вивч. п.38, повт. п.25
                   Виконати тести на join.naurok.ua, код доступу: 566376, лаб робота  на ел .пошту.
____________________________________________________


УРОК №11    24.04.2020 р.

АМІНОКИСЛОТИ.
1.       Склад молекули.
2.      Властивості.
Переглянути відео:
       Записати в зошит  тему, питання для вивчення та зробити необхідні записи.

3.       Застосування.
4.      Значення.

Переглянути відео:
  занотувати необхідну інформацію.

                    Домашнє завдання:
                    Вивч. п.39 ( стор.188 – 189), повт. п.26


УВАГА!!!

Для тих хто не встиг пройти тестування з теми "Вуглеводи", у Вас є ще одна можливість.   

 Виконати тести на join.naurok.ua, код доступу: 740027

___________________________________________________


УРОК №12    29.04.2020 р.

БІЛКИ.
1.      Склад і будова молекули.
2.    Біологічна роль білків.

Переглянути відео:


    Завдання:

1.      Опрацювати тему.
2.     Записати в зошит тему, план.
3.     Записати чотири основні структури білка.
4.     Записати біологічну роль білків.
-         Клітинна – ферменти;
-         Гормональна – інсулін;
-         Рухова – міозин та актин обумовлюють скорочення м'язів;
-         Захисна – утворення антитіл;
-         Опорна – входять до складу кісток ;
-         Енергетична – під час розщеплення білків виділяється енергія;
-         Транспортна – наприклад білок гемо глобулін переносить кисень і забирає вуглекислий газ.
5.     Пройти тестування на join.naurok.ua, код доступу: 298699, завдання виконати до 01.05.2020

                    Домашнє завдання:
                    Вивч. п.39, повт. п.27
__________________________________________________________

УРОК №14   08.05.2020 р.

Практична робота № 4
Властивості етанової кислоти.
Мета:

Обладнання і реактиви:



                                        Хід роботи:

1.     Повторити правила проведення експерименту та безпечної поведінки в каб хімії.
2.    Виконати роботу, поглянути відео урок:
3.   Оформити звіт. Можна використати запропонований у відео зразок, або так як ми виконуємо завжди.( звернувшись до уроку №6)
4.   Записати рівняння та висновки.



Виконану  роботу надіслати на ел. пошту  до 16.05

____________________________________________



УРОК №15   13.05.2020 р.

                     Практична робота №5
Виявлення органічних сполук у харчових продуктах

Мета:  виявити органічні речовини в харчових            
                 продуктах;
                узагальнити знання про органічні речовини;
                навчитися розрізняти класи органічних речовин.
Обладнання:  відео матеріал, хімічна  склянка,  склянні
                 палички, шпатель, предметні скельця.
Реактиви: зразки харчових продуктів( картопля, морква, яблуко, капуста, борошно, сметана, кефір, рис, ковбаса), розчин йоду, індикаторний папір.


                    Хід роботи.
1.     Переглянути відео за посиланням:
2.   Оформити та занести до таблиці результати досліджень.
Дослід № 1
Дослідження наявності крохмалю в харчових продуктах.

з/п

Речовина

Забарвлення
Наявність крохмалю
1.
Картопля


2.
Морква


3.
Яблуко


4.
Капуста


5.
Борошно


6.
Кефір


7.
Сметана


8.
Ковбаса


9.
Рис


10.



Висновок: ___________________________________
___________________________________________
Дослід № 2
Виявлення глюкози у фруктах.

з/п

Речовина

Забарвлення
Наявність глюкози

  1.
Виноградний сік



Висновок: ___________________________________
___________________________________________

         Дослід № 3
Визначення значення  pH у зразках продуктів.
  №з/п

Речовина

Забарвлення
Значення pH

  1.

Фруктовий  сік



 2.

Кефір



 3.

Вода



Висновок: ___________________________________
___________________________________________



     Домашнє завдання:

     Виконати роботу та надіслати на ел. пошту до 16.05
_____________________________________________________


1 коментар: